CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

lørdag 28. januar 2012

Nå er plassen på Nordsjørittet i boks.




Hvert år de siste 5 årene har denne tiden vert spennende. Får jeg plass på Nordsjørittet i år eller?

Men i år var det ikke samme spenningen. For i år var jeg sikret plass. Jeg fikk nemlig plass på 5 års regelen. Det vil si at om du har fullført fem ganger eller flere så er du sikret plass. I fjor var det 5 gang jeg syklet Nordsjørittet så i år hadde jeg altså garantert plass. I fjor så forsvant alle ledige plasser på 1 og 1/2 minutt så i år var det greit å kunne i ro og mak melde meg på når det passet meg. Det som er litt leit med Nordsjørittet er at det deles ut veldig mange plasser til firma som bruker rittet til en eller annen form for aktivitet for de ansatte. I 2011 hadde Nordsjørittet totalt 12.000 plasser. I følge Turritt.com så var det kun 8845 som fullførte. I fjor var det helt topp vær og et så stort fra fall finner jeg merkelig. Att hele 3155 ikke kom i mål sier mye om kulturen blant de som ofte får en plass trukket nedover hode av arbeidsgiver. Jeg er av den oppfatning at mange av disse aldri kom til start.

Dette er meget leit da en vet at det er mange enkelt syklister som ikke fikk plass fordi flere bedrifter legger beslag på flere plasser enn de egentlig har behov for. Dette bør arrangørene ta fatt i å få gjort noe med. Ellers så ender Nordsjørittet opp med å bli en aktivitet for bedrifter mens folk som sykler for sportens skyld ikke får eller ønsker å delta.

Men for all del dette skal da ikke være noe syting, for Nordsjørittet er et fantastisk ritt og som nevnt så er jeg veldig glad for at jeg er sikret plass for alltid. Enten det er dårlig vær og vind eller som i fjor bare sol og ikke mye vind. Det må også sies at de som er ansatt i Nordsjørittet og alle frivillige gjør en fantastisk jobb. Uten disse hadde det ikke vert et Nordsjøritt av den størrelse som vi ser her. Dette er jo uten tvil Rogalands største idretts arrangement og også et av Norges største idretts arrangement, det er trolig bare sykkel Birken og Norway Cup som er større enn så lenge.

Jeg gleder meg som et barn, ganske underlig i grunn at det går å glede seg til det blod slitet dette kan være. Alle som syklet i 2010 husker det forferdelige været som var, 15 sekundmeter motvind, regn og 2 varmegrader på det kaldeste. Hva får en voksen mann til å være med på slikt. Svare kan være så mangt, men bare det å si at jeg klarte det er en god drivkraft. Det å komme i mål kan faktisk få en voksen mann til å gråte. En ting er sikkert Nordsjørittet sette mange følelser i sving.
Har vi et mål med dette? Jo jeg tror nok de aller fleste har det. Enten det er å sykle fortere enn i fjor eller det er å slå arbeids kollega, kamerat eller andre kjente. For min del så er målet å komme under 4 timer på turen. Det ble litt nedtur i fjor da min slutt tid ble 4.01.18 det ble liksom 2 minutter for mye. Så siden forrige Nordsjøritt har jeg nok lagt ned noen hundre timer med trening for å kunne redusere tiden med 2 minutter. Så får vi håpe at været ikke blir noen hindring for å nå målet. Med motvind så ryker fort et slikt mål.

God tur til alle andre som også skal nyte turen fra Egersund.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar