CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tirsdag 29. mars 2011

Hva skal vi ha til middag??

Ja det er ofte noe jeg spør meg selv. Det er ikke alltid lett å være den som står for den daglige middagen. Selv om det bare er Anne og meg så må vi jo ha mat. Og siden vi er litt beviste på hva vi putter i munnen så kan det til tider være en utfordring med middagen. Så er det jo dette med at jeg ikke har lyst at det skal være de samme 10 / 12 rettene om og om igjen. Fisk er vi begge glad i og prøver å ha fisk minst to til tre ganger i uken. Med fisk er det jo en fare at det kan ble litt kjedelig og smakløst. Salma laksen er jo bankers, og den byr på flere muligheter. Fiskesuppe synes jeg er topp og der er de også muligheter til å prøve seg frem. Heldigvis så får jeg hver dag mattips tilsendt på epost, og finne av og til noe jeg har lyst å forsøke. Surfer også litt på forskjellige matside. Det dukker opp noen tips av og til. Her om dagen fant jeg en oppskrift på en fiskegryte, den så god ut og måtte prøves. Både Anne og jeg syntes den var god. Mat som inneholder hvitløk, chili, curry og annet som setter litt smak på middagen er alltid gøy å prøve ut.
Her er oppskriften, har du lyst å prøve, god fornøyelse. PS oppskriften er for to personer.

200 g torskefilet
1/2 rød paprika
1/4 purre
1/4 løk
1/2 hvitløkbåt
1 1/2 dl melk
1 dl lett crème fraîche
1 ss meierismør
1/2 ss hvetemel
1/2 ts karri
1/2 ss frisk basilikum
salt og pepper

SLIK GJØR DU.

Grovhakk purre, finhakk løk og hvitløk.
Smelt smør i en stor gryte ved middels varme. Ha i karri, purre, løk og hvitløk. La det surre under hyppig omrøring i ca. 5 minutter.
Rør melet inn i grønnsakene.
Tilsett melk og crème fraîche under omrøring og gi det et raskt oppkok.
La det hele stå og småkoke mens torskefileten skjæres i terninger, ca. 3 x 3 cm, og paprikaen kuttes i tykke strimler.
Legg fiskebitene og paprikaen i gryten og la alt trekke i ca. 10 minutter, til fisken er ferdig kokt.
Smak til med salt og pepper. Pynt med frisk basilikum.
Server gryten med ferskt brød.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar